De juiste koers

16 december 2014

Het was rond Kerst 2011 dat ik op Twitter een bericht las waarin een van onze gasten reageerde op een bericht van Laurens ten Dam. Laurens fietste in die tijd voor de Rabobank-ploeg en schreef op Twitter dat hij samen met zijn vrouw aan het ontbijt zat bij een groot meubelwarenhuis met geel/blauw logo. Onze gast reageerde daarop met de mededeling dat Laurens beter bij ons kon komen ontbijten. Daarop reageerde Laurens met dat wij zijn vaste bakkerij zijn. Nadat ik dat las heb ik Laurens uitgenodigd voor een gesprek. Dat werd een lang gesprek. Niet alleen over brood maar over voeding in het algemeen. We waren beiden enthousiast en aan het einde van het gesprek zei Laurens dat hij ons zou voorstellen aan de leiding van de Rabobank-ploeg. Voor we het wisten leverden we de eerste broden voor de Tour de France.

Daarna is er veel gebeurd. De Rabobank-ploeg bestond ineens niet meer. Het vertrouwen in de wielersport had een dieptepunt bereikt. Wij hebben toen nagedacht of we wel door wilden gaan. Wat werd de doelstelling van de nieuwe Blanco-ploeg nadien Belkin? Al snel werd ons duidelijk dat zij een nieuwe koers gingen varen. Transparantie en openheid werden de nieuwe sleutelwoorden. Laat zien wat je doet én hoe je het doet. Dat sprak ons aan! In die tijd woonde ik een lezing bij van een van de medewerkers van Belkin in het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Zijn conclusie was dat de wielersport in het verleden teveel bezig is geweest met de zoektocht naar het juiste materiaal. Er werd veel te weinig stilgestaan bij wat een renner nu eigenlijk eet.

Tijdens een trainingskamp begin dit jaar in Mojecar (Spanje) heb ik uitvoerig gesproken met Marcel Hesseling. Marcel is de voedingsdeskundige van Belkin. Hij vroeg ons een mueslireep te ontwikkelen met een hoog koolhydraatgehalte. We mochten daarbij absoluut geen gebruik maken van riet en/of bietsuiker. Bovenal moest het lekker zijn! Het leek een onmogelijke opgave maar het is ons gelukt om een 100% natuurlijke reep te maken. De renners hebben deze de afgelopen Tour de France veelvuldig gegeten.

Als branche kunnen wij veel leren van de wielersport. Bijvoorbeeld van de snelheid waarmee zij in staat zijn om hun organisatie te veranderen. Ik maak graag gebruik van deze manier van ‘omdenken’ om andere bedrijven te laten inzien dat het geen crisis is. Er zijn zoveel mogelijkheden. Je moet ze alleen zien én erin geloven. Natuurlijk had ik nooit kunnen vermoeden dat wij door een Twitter bericht leverancier zouden worden van het Belkin Pro Cycling Team. Het is prachtig dat wij de afgelopen jaren een steentje hebben kunnen bijdragen aan het succes van deze ploeg. Gelukkig gaat de ploeg volgend jaar verder onder de naam van Lotto. Wij zullen ze blijven steunen.